Menarik?

10.6.12

Stereotaip.

Sebelum ramai orang cuba jadi terlebih bijak dengan andaian dan maksud yang tersendiri, aku cuma nak beritahu yang 'stereotyping' dengan 'judgemental' adalah dua benda yang SANGAT JAUH berbeza.

Dalam kebanyakan cerita-cerita komedi di barat, stereotaip selalu dikaitkan dengan lawak perkauman (racism). Antara pelawak yang paling gemar gunakan lawak perkauman ialah Russell Peters dan Maz Jobrani. Kedua-duanya memang sangat kelakar, dan pada aku Russell Peters adalah seorang genius.

Antara stereotaip yang paling selalu digunakan adalah 

1) Orang Asia di Amerika adalah pemandu yang teruk.
2) Orang India di Amerika sebagai pekerja cukai (IRS), genius komputer dan golongan tak berduit.
3) Orang Yahudi adalah golongan yang paling berkira dalam hal-hal berkaitan dengan duit.
4) Arab/Timur Tengah = Perang/Tak pernah aman.

Tapi, kelmarin aku terjumpa di salah satu laman web kegemaran aku, stereotaip yang paling kerap orang terlepas pandang. Agak kelakar, cuma aku teringin sangat tahu sejauh mana kebenaran stereotaip ni. Pada mat-mat dan minah-minah 'drama tak senonoh', mungkin kamu boleh tolong aku.







Pandangan kamu?







(laporan asal di www.cavemancircus.com)

No comments:

Post a Comment

 

Copyright 2010. All rights reserved.

RSS Feed. This blog is proudly powered by Blogger and uses Modern Clix, a theme by Rodrigo Galindez. Modern Clix blogger template by Introblogger.