Menarik?

9.7.12

PTPTN dan 'Pembangkang'.

Pembangkang yang aku maksudkan bukanlah parti pembangkang kepada kerajaan yang memerintah sekarang. Pembangkang yang aku maksudkan adalah pembangkang atas premis.

Dan premis yang aku bawa hari ni adalah pendidikan percuma.

Sangatlah boleh difahami kalau ada (dan ramai, amat ramai) orang yang membangkang isu pembayaran balik 'pinjaman' PTPTN bercampur riba' (dalam Islam, pinjaman yang menguntungkan pihak pemberi hutang dinamakan riba') sekarang ni. Normalnya, manusia memilih kesenangan. Bermaksud, tak perlu bayar 'semula' (premis lain yang perlu dibincangkan dalam topik lain).

Yang aku kurang faham adalah mereka yang bersungguh-sungguh dan tekad sepenuh hati menyokong pembayaran 'semula' PTPTN bercampur faedah (selain memaksimumkan pengiklanan Nuff-said (?) tentang perihal PTPTN walal tidaklah berminat sepenuh hati berbicara tentang PTPTN) dan bersedia untuk bermusuh dan berdebat menegakkan premis, "dah nama hangpa 'HUTANG' kerajaan dengan PTPTN, bayaqlah balik 'DUIT' kerajaan".

Katakanlah pada pilihanraya akan datang, rakyat bijak semakin bertambah dan impian ber-kerajaan baru tercapai. Antara janji pertama parti pemerintah akan datang adalah memansuhkan PTPTN. Terbukti pula kemudian, kerajaan tidak muflis seperti yang amat ditakuti oleh kerajaan sekarang. Pada waktu tu, aku ingin tahu, adakah kamu akan berterima kasih kepada kerajaan akan datang sebab menyediakan pendidikan percuma, atau kamu akan terbang separuh dunia ke London untuk mengadakan debat "Pendidikan Percuma Adalah 100% Tidak Relevan dan Menyebabkan Ramai Anak Muda Menjadi Bebal di IPTA."

What I wanna see is, some douchebag ranting, "F**k this shit. I'm gonna demand them to take payment from us all. Free education my a**."

Bravo.

No comments:

Post a Comment

 

Copyright 2010. All rights reserved.

RSS Feed. This blog is proudly powered by Blogger and uses Modern Clix, a theme by Rodrigo Galindez. Modern Clix blogger template by Introblogger.